‘Weet u wat ik graag zou willen weten?’ vroeg het mannetje. ‘Hoe je op zijn Zaans winkelt.’
‘Geen idee. Misschien doe je dat op klompen van de Zaanse Schans of op groene sneakers.’
Hij concentreerde zich eerst op wat hij aan het doen was. Hij scheurde zorgvuldig het suikerzakje open en schoof de suiker tot het laatste korreltje in zijn kopje koffie. Toen keek hij op en knikte naar een reclamebord dat buiten langs de looproute stond. ‘Daarop wordt reclame gemaakt voor shop Zaans.’
‘O. Daar bedoelen ze mee dat je zoveel mogelijk in de Zaanstreek moet winkelen en niet in Amsterdam, Alkmaar of een webshop.’
‘Ah,’ zei hij triomfantelijk, ‘maar dat staat er niet. Zaans is hier gebruikt als een nadere precisering van het algemene begrip shoppen. Je shopt niet gangbaar, nee, op Zaanse wijze. Als je de beoogde bedoeling verantwoord zou formuleren, dan had er moeten staan: winkel in de Zaanstreek. Of koop meer in de Zaanstreek. Of een variant op de reclame uit de jaren dertig: Koop Nederlandsche Waar. Weet u toevallig wat het verschil is tussen winkelen en shoppen?’
Een beetje jennerig om uitleg vragen
‘Ik zou zeggen: je winkelt als je weet wat je wilt kopen; shoppen is
winkelen voor je plezier. Als een uitje.’
‘Dat fenomeen is mij totaal onbekend,’ zei het mannetje tamelijk zuinig. ‘Maar
beseft u wel dat het verzoek om Zaans te shoppen niet impliceert dat je dat per
se in de Zaanstreek moet doen? Winkelen in
Zaanse stijl kan ook heel goed in Haarlem, Wilp of New York. Wat een
andere vraag oproept, namelijk wat nou precies die Zaanse stijl van shoppen
is?’
‘Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Een beetje langzaam, zeg maar lijzig
alles bezien. Eerst de kat uit de boom kijken en dan een goudvis kopen.
Zuinigjes. Alles beter wetend natuurlijk. Een beetje jennerig om uitleg vragen
en je ten slotte niets van het advies aantrekken.’
‘Wat ik nu dus doe. In twijfel trekken wat allerlei reclamespecialisten aangaande
het Zaans winkelen dan wel shoppen hebben verzonnen?’
‘Ja, maar ik heb niet de indruk dat die specialisten u voor ogen hadden toen ze
vaststelden op welke doelgroep de promotie voor het Zaans shoppen moest worden
afgestemd.’
‘Dan ben ik benieuwd tot welke doelgroep u mij rekent.’
‘Tot de preciezen Tot de formalisten die pas kunnen genieten als alles tot in
de kleinste puntjes klopt.’
‘Bedankt voor het compliment. Dat maakt mijn middagje Zaans shoppen helemaal
goed.’
ns