De telefoon gaat. ‘Jaap de Jong.’
‘Goedemiddag, spreek ik met de heer De Jong?’
‘Nee, met Jaap de Jong.’
‘Meneer De Jong, een hele goede middag. Ik ben van Burrlpet (= wat ik denk te horen, JdJ) en misschien herinnert u zich nog dat wij u een paar jaar geleden hebben geholpen met een goedkoper tarief voor uw gas en licht.’
‘U bent van de Consumentenbond?’
‘Nee, van Burrlpet. En u bent meneer De Jong van…’
De adresgegevens kloppen.
‘Ik kan u een hoop moeite besparen: ik ben klant bij NLE en dat wil ik graag zo houden.’
‘Dat weet ik. Maar Burrlpet heeft NLE overgenomen. Wat betaalt u nu aan energie, als ik vragen mag?’
‘Geen idee. Maar als u NLE heeft overgenomen dan kunt u dat toch zo opzoeken? Dan hoeft u dat allemaal niet te vragen.’
‘Natuurlijk, maar ik vraag het alleen maar ter controle.’
‘Dus u vertrouwt de gegevens van NLE niet?’
‘Ja natuurlijk, die zijn voor honderd procent betrouwbaar maar voor een offerte zijn we wettelijke verplicht om…’
‘Offerte? Ik heb niet om een offerte gevraagd en ik wil er ook geen een.’
‘Dat is jammer, want ik zie dat de afspraak voor een vast tarief voor twee jaar is afgelopen. Dat betekent dat u veel minder hoef te betalen. Dat wilt u toch wel?’
‘Of veel meer. Wat Burrlpet onvermijdelijk gaat doen om het aanloopverlies goed te maken.’
‘Nee, zo werkt Burrlpet niet. Wij…’
‘Ik weet genoeg, meneer. U bent de zoveelste die me lastig valt met dit soort kletspraatjes. Ik breek nu het gesprek af.’
Even later komt er een mail binnen. Van, hè??, Solend: U heeft zojuist een offerte aangevraagd. Klik op onderstaande knop om deze te bekijken.
Ik bel met de klantenservice van NLE. Of het klopt dat ze zijn overgenomen door Burrlpet. Nee, daar is haar niets van bekend. Ik leg uit waarom ik dit vraag. ‘O, maar de energiemaatschappijen hebben inzage in de gegevens van elkaars klanten,’ zegt ze op de toon van geen-vuiltje-aan-de-lucht. ‘Als ze u hebben benaderd om klant te worden dan kunt u rustig een offerte aanvragen, hoor. Burrlpet is heel betrouwbaar.’
Het is dus één pot nat, al die energieleveranciers en die slinkse verkopers van al die callcenters.