Achter alles zit een verhaal. Zelfs achter het klagen over de bezorging van de krant. Ik weet nu dat onze krantenbezorger zich zorgen maakt over zijn toekomst en mijn gehechtheid aan de krant. En daarmee op de hele lange duur over het bestaansrecht van de krant. Hij schoot mij aan toen ik hem tegenkwam tijdens mijn ochtendwandeling. ‘Als ze geen bezorgers meer kunnen krijgen, wordt de krant bezorgd door Post. Zeg dan maar dag tegen uw krantje aan het einde van de middag.’
Onze bezorger is een aardige man die op het eerste gezicht en heel in de verte een beetje op Marcel van Roosmalen lijkt. Waarschijnlijk kraakt hij (de bezorger dus) net zo erg als zijn fiets. Als ik zijn manier van lopen tenminste goed interpreteer. Hij houdt mij tevreden door af en toe een Parool bij de NRC te stoppen. Ik zeg maar niet dat ik die krant ooit heb opgezegd, omdat ik te veel gehecht was aan Het Parool uit zijn gloriejaren.
Bij distributie kunnen ze niet tellen
Onze bezorger neemt de moeite om uit te leggen waarom hij de krant vaak veel later bezorgt dan mag en af en toe helemaal niet. ‘Bij de distributie kunnen ze niet tellen. Dat leren ze niet meer op school. U zit aan het einde van mijn rit en als ik dan ontdek dat ik geen NRC meer heb dan compenseer ik dat met een Parool als die tenminste ook niet op is… Weet u wat het probleem is? In Zaandam willen ze bezuinigen. Ze doen liever de baas een plezier dan u als klant of mij als bezorger. Daarom voegen ze wijken samen. Maar in Zaandam kennen ze de situatie in Krommenie niet. Als ze iets gaan veranderen, vragen ze nooit aan ons of het zo kan. Ze doen het gewoon. Ze beseffen niet dat ik veel meer tijd nodig heb als ik opeens een stel straten in Wormerveer erbij krijg. Moet ik een heel stuk omrijden voor een paar krantjes. En als ik er wat van zeg, krijg ik te horen dat ze ernaar kijken, maar dat gebeurt natuurlijk nooit. Ze hebben net zo veel moeite met kijken als met tellen. Dat soort grappen kost me veel meer tijd, maar het levert me niet veel meer geld op. En als je begin over een hogere vergoeding voor je fiets, omdat je veel meer moet rijden, zijn ze bij distributie niet thuis. Nee, ze zijn niet aan het nabezorgen, nee, dat doen ze niet meer. Kijk maar als u een klacht indient. Niet nabezorgen hebben ze al voor u aangekruist. Ik heb het nagekeken en ik weet nu dat mijn opzegtermijn vier weken is. Ik wacht nog even of ik misschien nog wat hoor. Of ze me eindelijk een flinke salarisverhoging geven. Maar zo niet dan is het sloes. Dan is het niet meer: Dirk die slikt alles toch wel. Maar nee, ik slik niet meer. Ik zou zeggen, doe mij een plezier, meneer, en klaag over de bezorging. Misschien dat ze wakker worden in Zaandam, maar ik vrees het ergste. Het zijn betere slapers dan werkers.’