Mijn nieuwe website – deze dus – is het sluitstuk van een lang voorbereidingsproces dat op sommige momenten uitzichtloos leek. Techniek alleen kan er niet voor zorgen dat een website opvalt en zo in de smaak valt bij de Googles dat een topklassering vanzelfsprekend is. Inhoud telt zwaarder mee dan structuur en vorm. De opdracht lijkt simpel: als je gevonden wilt worden moet je iets echt iets bijzonders te vertellen hebben.
Als tekstschrijver ben je gewend om in de huid van je doelgroep te kruipen en je voor te stellen hoe je die met informatie kunt bereiken en kunt aanzetten tot de gewenste actie. Het is een stuk lastiger om vast te stellen wat jij die doelgroep te bieden hebt dat zij niet kunnen vinden bij die al die andere tekstschrijvers en freelance journalisten die het geschreven woord verkopen. Wat ik doe, leek mij niet zo opzienbarend, maar dat is de realiteit meestal niet.
Als journalist ben je bezig informatie toegankelijk te maken, op een leuke of prettige manier te brengen en af te stemmen op wat de doelgroep weet of vindt. Je moet duidelijkheid verschaffen, begrip kweken of een actie bewerkstelligen. Je moet materie vertalen in onderwerpen die aanspreken en herhaling van informatie mogelijk maken zonder in verveling te vervallen.
Zo heb ik mijn vakgebied teruggebracht tot drie onderdelen: contentcreatie, teksten maken en bedenken welke middelen de beste zijn om de informatie haar werk te laten doen. Vervolgens heb ik mijn werkzaamheden opgedeeld in zes producten waarmee ik de meeste ervaring heb opgedaan. Hiermee vergeleken was het een eitje om mijn CV samen te stellen, een klantenlijst te maken en een referentielijst met opdrachten samen te stellen.
Het lastigste was om mij op de homepage kort, krachtig en prikkelend te onderscheiden met mijn specialismen. Misschien ben je te kritisch als het over jezelf gaat. Het aantal versies van deze ene tekst heeft naar mijn gevoel een recordhoogte bereikt. Totdat ik een keer met een videoproducent in gesprek raakte over een idee om startende ondernemers zich op video te laten presenteren als kandidaat Starter van het Jaar. Dat was het bingomoment: waarom opschrijven en het niet in één minuut persoonlijk vertellen? Papier is geduldig, ook in digitale vorm, maar video heeft meer impact en geeft een eigen lading aan een degelijke boodschap. Wat is effectiever dan je rechtstreek wenden tot je potentiële klanten? Wat is mooier dan laten zien dat nieuwe en traditionele middelen – geschreven woord, website en video – heel goed samengaan en iets bijzonders bieden?