Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Het favoriete spelletje van mijn kleinkinderen heb ik ook gespeeld met een aantal ondernemers die lokaal en regionaal actief zijn. Ik moest hen interviewen voor een profiel over hun onderneming en hun manier van ondernemen. Veel waren, zonder het van elkaar te weten, behoorlijk eensgezind bij het maken van de afspraak. Zij bleken vooral bezorgd over mij te zijn, want ‘ik heb zo weinig te vertellen dat het zonde van je tijd is om met mij te praten’. Als die barrière eenmaal gepasseerd was, werd de bureaustoel al gauw een praatstoel.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is…
…interessant.
Concurrentie te slim af
De simpele vraag ‘waarom zou ik zaken met u doen en niet met uw collega’s/concurrenten?’ was de opmaat naar een ondernemer die heel goed wist waarmee hij de concurrentie te slim af was. Bijna allemaal onderscheidden ze zich met kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Die vanzelfsprekende pluspunten telde ik niet mee, omdat het aantal woorden voor de tekst beperkt was.
Wat hadden ze bedacht? Een checklist om de pc te bepalen die het beste bij jou en je werk past, specialisatie in aankoop van huizen, een bijzondere oogmeting, een schoonheidsspecialiste die verjaardagsfeestjes aanbood, een informatiecentrum over de toepassing van duurzame technieken in huis, een voordelige ziektekostenverzekering voor huisdieren, een ondernemer die winkel had gesloten om een herstart te kunnen maken als meubelmaker, een apotheker die huisartsen stimuleerde om herhaalrecepten persoonlijk te brengen…
Kortom, de praktijk heeft uitgewezen dat ondernemers veel meer te vertellen hebben dan zij zelf denken. Wat in hun ogen heel gewoon is, want onderdeel van het dagelijks werk, kan interessant zijn voor de buitenwereld en waardevol voor de bekendheid van de onderneming. Informatie als bruggetje naar nieuwe klanten. Soms met een kleine ingreep om de informatie een nieuwswaardig karakter te geven.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…
…omdat ik als buitenstaander niet bedrijfsblind ben en ook de nieuwswaarde van informatie weeg. Handig om te weten, want websites ‘schreeuwen’ soms om actuele en interessante berichten.