U bent op zoek naar een cadeau. Een aardigheidje voor een goede kennis. U twijfelt nog tussen een sieraad, een luchtje of – saai maar altijd goed – een cadeaubon. U stapt een winkel binnen die er veelbelovend uitziet. U neust bij de armbanden en… die ene ziet er heel leuk uit. U zet een stap in de richting van de kassa en … Opeens wordt uw aftocht geblokkeerd door een enthousiaste jongeman. ‘Je bent cool,’ roept hij uit en u kunt nog net op tijd een stap opzij doen, want anders was het een knellende omhelzing geworden. ‘Wat heb je een fantastische smaak en inkoopskills. Heel erg bedankt dat je voor ons hebt gekozen.’
Misschien kunt u nog iets mompelen van ‘Dit is inderdaad heel erg’ maar de enthousiaste jongeling beheerst de kunst van het ratelen beter dan die van het luisteren. U loopt in recordtijd naar de kassa en probeert snel af te rekenen.
‘Zal ik er speciaal voor jou een vetcool en oogverblindend pakje van maken?’
‘Doe maar,’ zegt u om van deze vorm van ongewenste intimiteiten af te zijn. Maar het leed is nog niet helemaal geleden. Want met een diepe buiging overhandigt hij het pakje, zeggende: ‘Haal de taart maar uit de koelkast en maak een vrolijk dansje, want je hebt een geslaagde aankoop gedaan’.

Stop maar in je…
Vraag: hoe reageert u op deze behandeling?
A. u verlaat snel de winkel en komt hier nooit meer terug;
B. u legt het pakje op de grond, stampt het zo plat mogelijk en stopt het achter de tailleband van de jongeman: ‘Het is dat ik het onsmakelijk vind, anders had ik het met plezier in je …. gestopt’;
C. u beseft dat de jongeman het ook niet kan helpen, voelt een diep mededogen, neemt hem in uw armen en spreekt hem sussend toe: ‘Je bent nog jong. Je moet nog veel leren, maar alles komt goed. Misschien met een beetje professionele hulp…’
Online winkelen is niet de oplossing voor deze situatie. Want wat ik beschrijf, is de vertaling van de mails die ik kreeg na een aankoop bij een webshop. Een voorbeeld van verzanden in een doelgroep waarin ik absoluut niet thuishoor? Met als laatste een mail met een  bijna orgastische bevestiging van de verzending: ‘..je order is verstuurd, zorgvuldig verpakt in de fijnste eenhoornwol en besprenkeld met engelenstof en daarna overhandigd aan de postdienst van jouw keus (PostNL, DPD of DHL Expres) op een kussen, bekleed met drakenleer. Genoeg reden dus om iets te vieren :-)’
Leermoment: hoe diep je ook bent gezonken, je spoelt altijd wel ergens aan waar ze je kunnen gebruiken.

1 reactie

  • Donald

    Ja dit gevoel bekroop mij ook toen ik iets gekocht had bij dat bedrijf waar je hier over schrijft.
    Man, man alles daar is awesome, je mag daar ook alleen maar werken als je heel awesome bent ( of tenminste als ze je awesome vinden lees ik)
    Verder is al het andere daar ook heel erg awesome tot aan de service toe, je wordt er direct erg moe van.

    Een online bedrijf dat opgericht is door 2 jonge mannen, die als ze dit idee niet hadden gehad beslist bij een of andere sekte terecht waren gekomen, maar ze bedoelen het natuurlijk goed hoor de schatten..

    Beantwoorden

LEUK ALS U REAGEERT