Of hij het nou leuk vindt of niet (dat laatste) de media hebben natuurlijk invloed op het doen en laten van de Tekstschrijver. Waarom zat hij anders opeens via Google te zoeken naar andere fitnessgelegenheden? De Tekstschrijver gaat al jaren trouw iedere donderdagochtend naar dezelfde fysiopraktijk. Niet met plezier, maar uit een fundamentalistische plichtsbetrachting.
Een Ander is meestal net iets eerder, omdat hij graag op die ene fiets wil beginnen. De conversatie bij het verwisselen van de dagkleding voor het sporttenue is rudimentair. Die beperkt zich tot beleefdheden: mogge en mogge dan wel: het is weer zo ver – ja, het als met kunstschaatsen, tijd voor de verplichte oefeningen. Of een trefzekere analyse van het weer: het is koud – ja, het is wennen aan de herfst. Of het uitwisselen van nuttige ervaringen: ik heb nieuwe veters. Elastische. Dat voel je wel. Dan stapt de Tekstschrijver op de fiets van de tweede keuze en als het tegenzit, begint de incredible dr. Pol uitgerekend op dat moment aan een bloederige ingreep.
Dit nagenoeg zwijgend communiceren is een van de voordelen van vroeg in de ochtend aan je conditie werken. Totdat het begrip ‘kleedkamergesprekken’ de media ging beheersen. Toen pas drong het tot de Tekstschrijver door dat hij de kleedkamer verwaarloosde als warming up en als substantieel onderdeel van zijn welbevinden. De Ander leek hem op dit punt niet zo’n doorgewinterde ervaringsdeskundige. En de Tekstschrijver is al een leven lang eenkennig van aard en kan slechts bogen op zijn wederwaardigheden met een enigszins geschifte rode kater. Dan rest niets anders dan een oriëntatie naar andere kleedkamers waar meer te beleven en te halen valt.
Totdat de Tekstschrijver besefte dat hij dreigde te zwichten voor de tirannie van de trainingspakken. Wat is er eigenlijk mis met de wandelgangen en die ouderwetse, vrolijke en informatieve borreltafel? Waar je het ook vandaan haalt, het levert altijd informatie op die tot een kater leidt maar meestal een kern van waarheid heeft die nuttig kan zijn voor de communicatie.