“Het is een prachtige opdracht. Ik kan niet anders zeggen,” zei de Tekstschrijver en ging verder met behulp van de stroopkwast: “Ik heb niet zoveel ervaring met het thema, maar ik vind het wel interessant. Het zit boordevol mogelijkheden voor goede verhalen over uw producten en dienstverlening. En u pakt het meteen voortvarend en heel breed aan.”
“U had toch niet anders verwacht? Dat zijn wij verplicht als wij onze klanten een totaalpakket aanbieden en ons onderscheiden als een innovatief meedenkende partner.”
“Maar u realiseert zich wel dat u voor vijftig uur werk een aardig bedrag moet betalen?”
“Hè, wat valt me dat van u tegen. Dat u opeens zo’n ordinaire wending geeft aan onze inspirerende verkenningen. Betalen…bah. Met deze opdracht maak ik toch een creatief proces bij u los dat u op gedachten brengt die u weer kunt investeren in de continuïteit van uw roeping. Ik bied u als het ware een vakantie aan met tal van emotionele attracties die u anders zouden zijn ontgaan. U betaalt toch ook mijn vakantie niet? Is dat niet meer dan genoeg voor u, een onbetaalbare bevrediging?”
“Ja, u zegt dat heel mooi, maar werkt u ook voor niets?”
“Geweldig, ik zou u kunnen zoenen. Zoals u precies de kern weet te vinden. Ik stel me nu nog veel meer voor van de teksten die u gaat maken. Ik maak en verkoop producten die – mag ik het om wille van de duidelijkheid zo zeggen – weinig of niets om het lijf hebben. Ik hoef alleen maar op het knopje te drukken en … plop, plop, plop … in het jerrycannetje, dopje erop en hup naar de klantjes. Ik haal bij lange na niet de voldoening uit het werk die u dagelijks ervaart als u zo creatief en gelukkig bezig bent. Dan kunt u mij toch niet kwalijk nemen dat ik de leegte in mijn werkbeleving enigszins opvul met een financiële bijdrage? Hè? Toch?”
“Het was leuk om u te ontmoeten en van gedachten te wisselen over de opdracht. Het was een heel origineel gesprek, maar ik kijk iets anders naar mijn werk dan u. Ik ben gewoon maar een tekstboer die moet produceren om in ieder geval uit de kosten te blijven.”
“Die opmerking snijdt door mijn ziel. Als u dan met alle geweld iets wilt hebben voor uw werkzaamheden dan zouden we kunnen overgaan tot een innovatieve wijze van betalen. U krijgt van mij voor uw teksten een jerrycan met tien liter vloerstripper van de kwaliteit Forte IV. Een van onze professionele reinigingsmiddelen die een glanzend resultaat opleveren, waaraan u zich kunt spiegelen als u de teksten voor mijn website aan het componeren bent… Vergeet u de rekening niet?”
(Gebaseerd op een daadwerkelijke ervaring van enige jaren geleden die ik geschikt heb gemaakt voor een blog)